Jak jsem kartičkám zatla tipec

Nechci vaší kartičku.

Už je to nějaká doba, co se stalo účinným GDPR. Že nevíte, o čem mluvím? Tak to musíte žít v krásné bublině! GDPR je nařízení Evropské Unie, které vzniklo, aby nám všem dalo možnost chránit svá data.

Nebojte, já tu nebudu právničit. (I kdybych si vážně ráda malinko zaprávničila… ale mám toho dost ve škole, takže jste v suchu.)

Já chci psát o tom, co má toto nařízení společného s mým minimalismem. (Co je minimalismus?)

Říkáte si možná, že se vás nějaké evropské nařízení nemůže nijak dotýkat.
Ale dotýká. Na nejrůznějších úrovních.

Data o nás totiž sbírá kde kdo. Třeba zrovna váš oblíbený supermarket

Obchody již před lety pochopily, jak důležité je mít se svým zákazníkem VZTAH. V té veliké konkurenci si nás potřebovali nějak přitáhnout, uvázat. Tak nám daly kartičku.

Máte taky plnou peněženku takových mazlíků?

Já tedy měla. Prim hrály kartičky z DMka, Tety, Billy a Wiky. Ale našly se tu i takové, které jsem už nikdy víc nevytáhla, například vnucená kartička z Orsay, Apline Pro či Fruitisimo.
A to jsem byla vždy s kartičkami spíše na tom rozvážnějším břehu. Jistě jsou mezi námi lidé, kteří se mohou chlubit rozsáhlejší sbírkou.

A právě GDPR způsobilo většině obchodníků, kteří vás lákali věrnostní kartičkou, komplikace. Museli si totiž nějakým způsobem zajistit váš nový souhlas se zpracováním vašich osobních údajů (ne vždy, ale převážně se to dělo).
A tak probíhala výměna kartiček, potvrzování emailem a já nevím co ještě.

No a já ucítila příležitost, jak zase trošku pozměnit své nákupní návyky k lepšímu, k minimalističtějšímu.

Zase jsem si zaminimalizovala!

Pokládám se za minimalistku. Pokud jde vůbec v tomto životním stylu dojít k „cíli“, pak jsem právě udělala mílový krok.

Končím s věrnostními kartičkami. Ende šluse. Díky, nechci.

Proč s tím končím?

Miluju minimalismus se vším všudy. Ale neznamená to jen, že mám „málo věcí“. Minimalismus není jen o redukci věcí, ne ne. Ač je to stavební kámen, dokonce tak stěžejní, že jsem o něm napsala e-book, není to ale vše.

Představte si, že si naprosto ukázkově zredukujete svůj majetek. Třeba tak, jak jsem to popsala v e-booku Nech to jít, anebo úplně jinak, po svém. Přesně tak, aby vám to vyhovovalo, abyste se cítili svobodní a bez zátěže, ovšem zároveň zajištění a mající vše, co potřebujete.

Perfektní, ideální stav.

A jak ho udržet?

Pokud nezměníte způsob, jak nakupujete, váš byt bude za rok opět praskat ve švech.
Pakliže nezměníte své NÁKUPNÍ NÁVYKY a strategie, nemáte šanci přestat nakupovat víc, než je třeba. A vrátíte se na začátek – přehltíte svůj svět.

A to nechcete.

Věrnost ti přinese slevu nebo ti zatemní mozek?

Jeden z nesmyslů, který ovlivňuje náš úsudek při nakupování, je právě věrnostní kartička. Dává nám pocit, že jsme zavázání. Svázáni. Že bychom měli být věrní.

Někoho ovlivní víc, někoho míň. Ale každý, kdo takovou kartičku má, bude mít v hlavě malého našeptávače, který spíše uškodí.

Jak uškodí? Vždyť kartička s sebou nese výhody a slevy! To je jedině dobře, ušetříme!

Ne, neušetříte.

Za každou slevu se platí.

Ať už kartičkou získáváte zboží za zvýhodněnou cenu, sbíráte bodíky na plyšáka nebo na sadu nádobí. Každá tato lákavá nabídka věrnostní kartičky vás jen nabádá více nakupovat. I když nepotřebujete.

 

 

Ta pověstná a žádaná SLEVA může znamenat mnoho skrytých háčků.
Nejčastěji jste zkrátka sprostě ošizeni na kvalitě. (Přinesli jste si domu někdy borůvky s 30 % slevou, ale zato bez chuti a s rozrůstající se plísní?)
Nebo vás jen obchodník chytře přinutil udělat nákup, který jste vůbec udělat nechtěli. („Jé, mají ve slevě ručníky. No sice máme dost ručníků, ale taková sleva! No nekup to! Se to bude hodit!“)
A také vás obchodník lišácky popostrčil utratit více peněz, než jste původně zamýšleli. (Podlehli jste třeba někdy „2 plus 1 zdarma“?)
A tak dále.

Samozřejmě, tento článek píši jako člověk, co nestrádá. Naprosto rozumím, že sociální a finanční situace může lidem diktovat vyhledávání slev a akcí. To není žádná hanba. Ale právě v takové situaci je více než vhodné osvojit si správné a šetrné nákupní návyky. Protože není sleva jako sleva.

Jak nakupovat? Vědomě!

V dnešní době je extrémně těžké nakupovat vědomě. Nenechat se ovlivnit žádnou „slevou pro členy věrnostního klubu“, bodíkem na plyšáka nebo nějakým stikízem (nebo jak se to vlastně píše? 🙂 ).

Když jdu já nakupovat, přesně dopředu vím, co chci. A zhruba vím, jaká je má finanční hranice.

Chci-li si koupit jahody na koláč, koupím je. Je mi jedno, zda budou ve slevě, či nikoliv. Naopak, jsou-li ve slevě, o to víc jsem ostražitá a snažím se přijít na to, proč je na ně sleva. Jsou snad již nahnilé? Staré? Chemicky udržované tak, aby vypadaly pěkně? Dovoz odkud? V jakém jsou obalu? Mohu jednu ochutnat?
Pokud stojí více peněz, než mi přijde rozumné, nekoupím je. Jednoduché.

A tak mi je úplně jedno, zda za nákup dostanu dva bodíky na nějakou pitomost nebo slevu na příští nákup. Protože zrovna ten příští nákup třeba vůbec v tom obchodě udělat nechci. „Ale ta sleva na příští nákup je tak lákavá, to se přece musí využít!“ našeptával by ten tichý hlásek znovu…

Proto jsem všechny ty staronové kartičky odmítla. Nový souhlas jsem nedala, kartičky jsem si vyměnit nenechala. Pokud budu chtít od nějakého obchodníka něco koupit, bude to proto, že je to produkt dle mých představ. A nemusí si mě nikdo zavazovat žádnou kartičkou.

 

Tak už nejsem kartičková sběračka. Je to pro mě způsob, jak si při nákupech ohlídat, že na mé rozhodování nepůsobí žádné nechtěné vlivy.

Co myslíte, v konečném důsledku, vyplatí se mi to nebo jsem prohloupila?
Já zatím mohu říci, že život je zase o trošku jednodušší a peněženka se krapet lépe zavírá.

 

 

„Mojí vášní je MINIMALISMUS. Přišla jsem na to, jak žít jednodušší život, který mi dovoluje jasně myslet a s klidem v duši se soustředit na to, co je pro mě opravdu důležité. Chci lidem představit tento životní styl, pomoci jim pochopit jeho podstatu a ukázat jim cestu, po které mohou kráčet a odhazovat to, co je tíží, ať jsou to věci nebo myšlenky.“ Přečti si můj celý příběh tady >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů